السبت، 28 نوفمبر 2015

ماهو الروت,ازاى اعمل روت,ما فائدة الروت,روت للموبايل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ما هو الروت ومافائدته

كتير مننا بيسمع ان الموبايل ده معموله روت
وكتير مش بيكون عارف ايه هو الروت 
وكتير بيسأل طيب انا بعد ما اعمل روت هستفاد ايه ؟

انا هشرحلك بشكل مبسط ايه هو الروت 

جميعنا يعلم ان الهواتف الذكية بنظام الاندرويد يجب عمل روت لها لتستطيع بذلك التحكم الكامل بجهازك ، فكما نعلم الروت (Root)هو عملية برمجية نقوم بها في نظام الأندرويد للوصول لجذر النظام وبالتالي التحكم الكامل في إعداداته وجعل التطبيقات التي تتطلب هذه العملية قابلة للتثبيت والعمل على أجهزتنا. لذلك هناك طريقة نعرفها جميعا وهي معقدة شيء ما وتحتاج أن تكون على دراية كاملة بما تفعله ، لكن اليوم عزيزي القارئ ستتعرف معي على طريقة أخرى أسهل وأسرع لعمل روت لهاتفك الذكي بنظام الاندرويد

يعنى بطريقه سهله وبسيطه الروت ده صلاحيه بتخليك توصل لمناطق فى الموبايل مش المفروض المستخدم العادى يوصلها
وبيخليك تقدر تسطب برامج مكانتش بتتسطب قبل كده وانك تسطب الرومات المعدله او المطبوخه

هتقولى طيب انا عملت روت هستفاد ايه بقى 

  هقولك تقدر تسطب برامج ال vpn 

تركيب او تثبيت رومات مخصصة، او تركيب الريكفري المخصص وهو مختلف عن ريكفري اندرويد الاصلي بميزات اوسع.

القيام بعمليات النسخ الاحتياطي الكاملة مع معلومات التطبيقات و إسترجاعها لاحقًا او تجميد التطبيقات كما في برنامج تيتانيوم باك اب.

تعديل في ملفات النظام مثل التعريب او اضافة مميزات جديدة.

تغيير نوع الخط في الاندرويد.

الحذف او التعديل على تطبيقات نظام اندرويد الاساسية.
تغير نمط الملفات كما في اجهزة سامسونج من من FAT إلى ext2 وهذا ما يسمى بعملية  OCLF لاق فكس.
اذا كنت مبرمجًا سوف تحتاج الروت بشكل اكيد وخاصة في بناء تطبيقات قد تحتاج الى صلاحيات روت.
تغير الاي بي IP في جهازك والذي يُمكنك من فتح سوق جوجل بلاي الامريكي وتحميل التطبيقات والالعاب منه.
تشغيل التطبيقات التي تحتاج الى صلاحية الروت.


عيوب الروت 

الروت بيخرج الموبايل من الضمان

هتقولى ما كده معملناش حاجه انا استفدت ايه

هقولك انك تقدر تلغى الروت عن طريق تنزيل روم اصلى خالى من الروت وبكده تقدر ترجع الموبايل تانى للضمان

طيب تعالوا نعرف مع بعض ازاى اقدر اعمل روت

طرق الروت متعدده

ولكن اسهلها واسرعها برامج الروت اللى بتتسطب على الكمبيوتر وتوصل الموبايل وتعمل روت 

vroot
رابط التحميل


kingo root  
رابط التحميل 

ودول الاقوى والاسرع والاسهل
وانا شخصيا افضل الاول 

وده شرح فيديو لمن يحتاج
وفى النهايه اتمنى انى اكون افدتكم ولو بمعلومه واى مساعده انا فى الخدمه





ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق